صاحبدلان

صاحبدلان

فرهنگی . اجتماعی . ادبی

م . توحیدی
م . توحیدی

به وبلاگ من خوش آمدید http://mata.lxb.ir
mata.1952@yahoo.com


تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان صاحبدلان و آدرس mata.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پیوند ها

صاحبدلان

زندگی سلام

گلشن چت

مطالب اخير

داریوش شاه

اصول کلی مکتب فکر دکتر شریعتی

عاشق زندگی

روز و روزگارتان خوش باد

دوست یا برادر

دشمننی روسیه با ایران

ما نابیناییم!

برگی از تقویم تاریخ

فقه آسان

قدیما

افراد منفی

سخن گفتن با خدا

آداب شریعت

نام خانوادگی

نگفتمت مرو آنجا

همه ما شریک جرم هستیم

بهترین ها

اگر برای ....

سلام صبح بخیر

ایام گل و یاسمن و عید صیام

سلام عید فطر

شب آمرزش و غفران

خوش بینی و فعالیت های اجتماعی

روزتون بخیر

قبله ی آمال

عجب و تکبر

گناه و گناهکار

یک نامه دوستانه برای بانوی من

انسانهای نیکوکار

هر چیز و هر کار در زمان خودش باید انجام شود

آتش به اختیار

دوست خوب من سلام

آنانکه نمی اندیشند.

مذهب چیست؟

ماه کنعانی من

فاصله تولد تا مرگ

حجاب

عزت نفس داشته باش

شیخ و شیطان

متفاوت باش

نويسندگان

م . توحیدی

پیوند های روزانه

حمل خرده بار از چین

حمل و سفارش از چین به ایران

فروش جلو پنجره لیفان

الوقلیون

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com

امكانات جانبي

RSS 2.0


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





نگاهی به سوره نساء

گفتار اول:

بخش عمده سوره نساء به کانون خانواده اختصاص دارد به ویژه در مواجهه با زنان یتیم و بی سرپرست که مردان آنان در جنگ های مسلمانان زمان پیامبر سرپرست خانواده را از دست داده اند.و یکی از بحث انگیز ترین ایات قران است و ایراداتی که به اسلام و حقوق زن گرفته می شود بخش عمده آن در این سوره است.و اکثر مردم نیز به دلیل جهل و عدم آگاهی از متن و محتوای ایه تجت تاثیر برداشت های کج تاب گونه برخی از نویسندگان و گویندگان قرار می گیرند و مطالبی را به قران نسبت می دهند که ارتباطی با ایات قران در این سوره ندارد.بنابراین به نظر می رسد ما به عنوان مسلمان کتاب قران را گشوده و خودمان ایات صریح، شفاف ، ساده و سلیس قرآن، مرتبط با "موضوع زن" را مطالعه کنیم.قبل و بعد ایات را بخوانیم در ایات تامل و تدبر نمائیم تا دچار سوء برداشت های آغشته به "من ذهنی "افراد دیگرنشویم .این سوره اواخر دوران هجرت نازل شده مسلمانان 13 سال در مکه بوده اند بعد به مدینه می روند این سوره اواخر عمر پیامبر نازل شده است.در دوره ای مسلمانان با تبعات و پیامدهای ویران گر جنگ مواجه هستد و یکی از مسائل بغرنج جامعه پیدا کردن "راه حل عاجل و موقت" برای خانواده های بی سرپرست است. این ایات در شرایطی است که هنوز دولت و نهادهای حمایت از مردم و جامعه تشکیل نشده است.جنگ ها تمام شده و دوران بازسازی جامعه شروع شده و کانون توجه بازسازی "خانواده"است.و خانواده به عنوان رکن جامعه مورد توجه قرار می گیرد.اول باید این نهاد مهم اجتماع سروسامان بگیرد تاجامعه جهت درست پیدا کند.آخرین آیه سوره مبارکه آل عمران را توجه کنید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۲۰۰﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد است كه رستگار شويد.

بسیار ساده، سلیس و بدون ابهام حلقه ارتباطی سوره ال عمران با سوره نساء را با موضوع "تقوی" پیوند می دهد.تقوی یعنی کنترل به خود،انسان خودش را کنتر ل کند.زمینه های کنترل هم فرق می کند در این جا کنترل فرد در حوزه خانواده است.باز هم توجه کنید سوره نساء چگونه شروع می شود:

يا ايّها الناس اتقوا ربّكم الّذى خلقكم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بثّ منها رجالا كثيرا و نساء واتقوا اللّه الّذى تسائلون به و الارحام ان اللّه كان عليكم رقيبا

بنام خداوند بخشنده مهربان. اى مردم بترسيد از پروردگار خود، آن خدائى كه همه شما را از يك تن بيافريد و هم از آن جفت او را خلق كرد و از آن دو تن خلقى بسيار در اطراف عالم از مرد و زن بر انگيخت و بترسيد از آن خدائى كه به نام او از يكديگر مسئلت و درخواست مى كنيد (خدا را در نظر آريد) و درباره ارحام كوتاهى مكنيد كه همانا خدا مراقب اعمال شما است.

خطاب به همه انسان ها است نه به مومنین و مسلمانان خطاب به کل بشریت است.ای همه مردم قبول کنید که این جهان یک اربابی دارد. همه شما نسبت به ارباب و رئیس این جهان حریم و حرمت قائل بشوید.ادامه دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

چهار شنبه 10 اسفند 1401برچسب:,

|